skip to Main Content
Email: info@waysandwagons.nl

Social Media Monitoring is de basis en het resultaat

Je hebt een mooi merk, product of service en daarover wordt online gecommuniceerd op social media kanalen, forums, blogs, je website of andere websites of in persberichten.
Hoe weet je wat er over jouw product of service gezegd wordt op al deze kanalen? En weet je eigenlijk wel waar er allemaal over jouw product of service gesproken wordt?

Misschien check je je social media kanalen, maar hoe zit het met alle andere online plaatsen waar jouw product of service besproken wordt zoals op blogs of in reviews. 

Die berichten zie je niet als je alleen je social media websites checked. En daarin kun je belangrijke informatie mislopen. Wij begrijpen dat het bijhouden van alle informatie online ontzettend veel tijd kost en het daarbij bijna onmogelijk is om zeker te weten dat je niets mist.

Het antwoord hierop is Monitoring. Door te monitoren weet je wie er over je praat, waar er over je gepraat wordt, maar ook hoe er over je gepraat wordt ( en welke invloed dit heeft op je reputatie).

Wij kunnen Monitoring voor je toepassen, rapporteren en advies geven wat de beste vervolgacties zijn op basis van de rapportages.

Wat is Social Media Monitoring?

Social Media Monitoring wordt ook wel alleen (online) Monitoring genoemd, of Social Listening. Dit laatste geeft nog een duidelijker beeld van wat monitoren is, namelijk proactief luisteren naar wat er gebeurt omtrent jouw merk, product, service of bedrijf.  Het is het analyseren van online berichten van je bezoekers, klanten of van de concurrent.

Monitoring is de basis voor verdere uitwerking. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je content, het identificeren van influencers of het managen van je reputatie.

Waarom Monitoring?

We besteden zoveel tijd, energie en geld aan het opstellen van een goede communicatiestrategie voor ons merk, aantrekkelijke campagnes opzetten en uitvoeren en onze social media kanalen voorzien van goede content. Maar dan….dan hopen we dat er iets gebeurt vanaf de andere kant, dat bezoekers reageren, dat ons product of service gaat verkopen….we hopen en wachten af…

En dat is zonde, want je mist dan het meest belangrijke in je marketing; namelijk luisteren. Op welke kanalen zit jouw doelgroep? En waar praten ze over? Dat is van belang te weten om tot een goede social media strategie te komen.

Het is belangrijk je te beseffen dat ‘luisteren’  niet een eenmalige actie is.

Blijvend luisteren is de basis voor succes. 

Klanten praten ook over je merk. Delen hun ervaringen over je product of service. Luisteren is een doorlopend proces.

 

Social Media Monitoring, en dan….?
 
We hopen dat we je in bovenstaande een beeld hebben kunnen geven wat monitoring is en waarom het een belangrijk is om in te zetten in je marketing-communicatie strategie.
Monitoring = analyseren. Om dit meerwaarde te geven is het belangrijk om ook daadwerkelijk iets te doen met de informatie die uit deze analyse voor. Er zijn verschillende analyses te maken. We benoemen ze kort hieronder en de toepassing ervan.
Reputatie-analyse
Hierbij meten we het effect van je online aanwezigheid en reputatie.
Hoeveel % van je publiek praat op dit moment positief over je en hoeveel % negatief? Dit biedt mogelijkheden om je merk te versterken, maar ook om bij negatieve gesprekken op tijd in te grijpen en een reputatie-crisis te voorkomen.
 

Netwerk-& Influenceranalyse 

Welke invloedrijke personen praten over jouw merk?

Welke netwerken praten over onderwerpen die voor jouw als merk of bedrijf interessant kunnen zijn?

Innovatie-analyse

Luisteren naar je doelgroep geeft je belangrijke informatie en inzicht in hun ervaringen met jouw product of service. Monitoring kan worden ingezet om producten of services te verbeteren en zelfs om nieuwe producten en services te ontwikkelen. 
 
Webcare-analyse

We analyseren welke problemen en vragen je bezoekers in real time online plaatsen. Waar we mogelijkheden zien voor verbetering in je klantenservice en waar je gesprekken met je bezoekers aan kunt gaan.

 
Doelgroepanalyse
We kijken naar wie je doelgroep is en op welke social media kanalen zij zich bevindt. Waar praten ze over, wat zijn hun interesses?  We luisteren naar de reacties op gepubliceerde content. Op die manier leer je je doelgroep beter kennen of nieuwe doelgroepen ontdekken en kun je je contentstrategie afstemmen.

Campagne-analyse

Meten van tussentijdse resultaten, op welke kanalen en welke tijden updates het meest worden gelezen, hoe er wordt gereageerd op je social posts, welke invloedrijke mensen het over je merk of campagne hebben ( lees meer over netwerken en influencers). Op basis van deze informatie geven wij je advies in hoe er bijgestuurd kan worden en kunnen wij dit ook voor je uitvoeren.
 

Benchmark-analyse

Wij kunnen resultaten tegen elkaar afzetten om te bepalen wat je social media marketing heeft opgeleverd. We kunnen je resultaten afzetten tegen een andere periode, je offline media of tegen de resultaten van een concurrent.  Hoe vaak plaatst de concurrent een post en hoeveel positief en negatief sentiment ontvangen zij? Met monitoring kunnen we een vergelijking voor je maken en kun jij zien wat jouw ‘winst’ is ten opzichte van de concurrent.

 

 

Wij hebben informatie van Coosto gebruikt als bron voor bovenstaande tekst. 

Back To Top